Yrityksen toiminta-ajatus

Yritysidean jalostaminen aloitetaan määrittelemällä yritykselle toiminta-ajatus, joka on yritystoiminnan ajatuksellinen perusta ja määrittelee yrityksen toiminnan tarkoituksen.

 

Toiminta-ajatus muodostaa lähtökohdan liiketoiminnan suunnittelulle, jonka vuoksi se kannattaa pohtia huolellisesti

 

Kaiken yrityksen toiminnan on oltava toiminta-ajatuksen mukaista

Esimerkkejä yritysten toiminta-ajatuksista

  • IKEA:n toiminta-ajatuksena on tarjota laaja valikoima hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin
     
  • Silmäasema ketjun toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen kaikki näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvät palvelut
     
  • Ruosniemen panimon toiminta-ajatuksena on tehdä maultaan omaleimaista, haastavaa ja laadukasta olutta ihmisille, jotka arvostavat oluessaan muutakin kuin edullista litrahintaa ja helppoa juotavuutta
     
  • Inex Partners tuottaa varastointi- ja kuljetuspalvelut kustannustehokkaasti ja kannattavasti S-ryhmän päivittäistavara- sekä käyttötavarakaupan ketjuille
     
  • Mailajuniorit ry:n tarkoituksena on tarjota edullisesti laadukasta pesäpallon harrastus- ja kilpailutoimintaa Kankaanpään sekä sen ympäristökuntien lapsille ja nuorille
     
  • Apex Automation Oy:n toiminta-ajatuksena on parantaa asiakkaan tuotantokapasiteettia, kilpailukykyä ja tuotteen laatua tarjoamalla tarpeen mukaisia automaatio- ja sähköteknisiä palveluja
     
  • Body Shopin toiminta-ajatus on tuottaa kosmetiikka-alan tuotteita, jotka eivät vahingoita eläimiä eivätkä ympäristöä
     
  • Kahvila-ravintola Sagan toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen herkullisia virvokkeita ja maistuvia ruokia, viihtyisässä ja ystävällisessä ympäristössä lähellä 
     
  • Kaikkea kuljetetaan puusta paskaan, vaan ei ihmisiä” Lappilainen kuljetusyritys

         
          
Metsuriyrityksen toiminta-ajatus voi olla esimerkiksi;

            ”Laadukkaiden metsänhoidon työpalveluiden tuottaminen ja tuottavan metsänomistuksen
             turvaaminen kotipaikkakunnan ja lähialueiden yksityismetsänomistajille.”
            
            Toiminta-ajatuksessa tehdään siis jo seuraavat valinnat ja rajaukset:
    • yritys keskittyy metsänhoitotöihin
    • tarjotaan työpalveluita – ei esimerkiksi suunnittelua, puukauppaa tms.,
    • toiminta keskittyy kotipaikkakunnalle ja lähialueelle
    • yrityksen valtiksi on valittu laadukas työ
    • tuottavan metsänomistuksen turvaaminen – metsänomistuksen taloudellinen tulos on nostettu myös markkinointivaltiksi
    • asiakasryhmäksi on valittu yksityismetsänomistajat – ei esimerkiksi metsänhoitoyhdistykset, puunostajat, metsäkoneyritykset, metsäpalveluyritykset tms.