OIKEAN HINNAN ASETTAMINENHinnoittelu on yrityksen kannattavuuden kannalta tärkeä tekijä. Tuotteen myyntihintaa voidaan ajatella;
Nämä kaksi näkökulmaa hinnoitteluun eivät ole toisistaan erillisiä, vaan ne tulisi ottaa huomioon samanaikaisesti. Tuote kannattaa myydä sillä hinnalla, jonka asiakkaat ovat siitä valmiita maksamaan, vaikka alhaisempikin hinta riittäisi kattamaan kustannukset ja tuottaisi voittoakin. Tällöin alihinnoittelu johtaisi heikompaan kannattavuuteen mitä se voisi olla, koska asiakkaat kuitenkin olisivat valmiita maksamaan tuotteesta markkinahinnan. Toisaalta yrityksen ei välttämättä kannata tarjota tuotetta myytäväksi lainkaan, jos siitä saatava hinta ei riitä kattamaan kustannuksia ja tuota tavoiteltua voittoa. Liian korkeat hinnat voivat johtaa siihen, ettei kauppa käy ja liian alhaiset hinnat puolestaan johtavat siihen, että hinnalla ei saada riittävästi katetta, vaikka tuote menisikin hyvin kaupaksi. Hinnoittelun perustana ovat:
Silloin kun hinnoiteltava tuote ei olennaisesti poikkea muista markkinoilla olevista vastaavista tuotteista, tuotteen hinnan on oltava lähellä muiden samankaltaisten tuotteiden hintaa. Mitä erilaisemmasta ja omaleimaisemmasta tuotteesta on kyse, sitä enemmän yrityksellä on liikkumavaraa tuotteen hinnoittelussa. KATETUOTTOHINNOITTELUKatetuottohinnoittelu on hinnoittelumenetelmä, jossa tuotteen muuttuviin kustannuksiin lisätään tuotteelta vaadittava katetuotto, jolloin tulokseksi saadaan tuotteen arvonlisäveroton hinta. Lisäämällä verottomaan hintaan arvonlisävero saadaan tuotteen arvonlisäverollinen myyntihinta. Katetuottohinnoittelu perustuu siihen, että tuotteeseen lisätään katetuottoa niin paljon, että kaikkien tuotteiden yhteenlaskettu katetuotto riittää kattamaan yrityksen kiinteät kustannukset ja voiton. Yrityksen katetuottotarve = Kiinteät kustannukset + haluttu voitto
|
Määrä |
Yksikkö |
Yksikköhinta |
Yhteensä | |
Omenat |
500 |
kg |
1,30 € |
650 € |
Sokeri |
150 |
l |
0,64 € |
96 € |
Kaneli |
25 |
kg |
15,00 € |
375 € |
Sähkö |
100 |
kWh |
0,12 € |
12 € |
Purkit |
500 |
kpl |
0,60 € |
300 € |
|
|
|
|
1 433 € |
1 433 € |
= 2,87 € yhden purkin muuttuvat yksikkökustannukset |
500 |
Tuotteen katetarve
+ Voittotavoite
= Yrityksen katetuottotarve (myyntikatetarve)
EsimerkkiYrityksen kiinteät kustannukset ovat 21 456 € vuodessa. Tähän summaan ei kuitenkaan sisälly omistajayrittäjän palkkaa, jonka vuoksi kiinteisiin kustannuksiin lisätään yrittäjän työpanosta vastaava 3 000 € kuukausipalkka, joka on vuodessa 36 000 €. Kiinteät kustannukset yrittäjän laskennallinen palkka mukaan lukien ovat siten 21 456 € + 36 000€ = 57 456 €.
Yritykseen sitoutuneelle pääomalle asetetaan tuottovaatimus, jonka suuruus riippuu yritystoiminnan riskistä. Koska yritystoimintaan aina liittyy riskiä, pitäisi pääoman tuot-tovaatimuksen kaikissa tapauksissa olla selvästi korkeampi, kuin esimerkiksi pankkilainan luottokorko.
EsimerkkiYrityksen laitteisiin ja kalustoon sekä varastoon, myyntisaamisiin ja käyttövaroihin on sitoutunut yhteensä 28 000 € suuruinen pääoma, jolle yrittäjä asettaa 10 % suuruisen tuottovaatimuksen. Yrityksen voittotavoitteeksi saadaan siten 10 % x 28 000 € = 2 800 €.
Esimerkki
Kiinteät kustannukset
57 456 €
+ Voittotavoite
2 800 €
= Yrityksen katetuottotarve
60 256 €
EsimerkkiYritys arvioi normaaliksi tuotantomääräksi 16 000 hillopurkkia vuodessa. Hillopurkin katetarve saadaan jakamalla yrityksen katetarve normaalilla hillopurkkien tuotantomäärällä.
60 256 €
= Yhden hillopurkin katetuottotarve 3,77 €
16 000
Tuotteen hinta
EsimerkkiHillopurkin katetuottolaskentaan perustuva hinnoittelulaskelma näyttää seuraavalta.
Tuotteen muuttuvat yksikkökustannukset
2,87 €
+ Tuotteelle kohdistettu katetuottotarve
3,77 €
= Tuotteen arvonlisäveroton hinta
6,64 €
+ Arvonlisävero 14 % *(elintarvikkeilla alennettu Alv)
0,93 €
= Tuotteen verollinen myyntihinta
7,57 €
Aikalaskentaan perustuva katetuottohinnoittelu
EsimerkkiPuusepän kiinteät kustannukset, joihin on sisällytetty mukaan myös yrittäjän palkka, ovat 45 500 € vuodessa.Yritykseen on sitoutunut yhteensä 52 000 € suuruinen pääoma, jolle yrittäjä asettaa 10 % suuruisen tuottovaatimuksen. Yrityksen voittotavoite on siten 10 % x 52 000 € = 5 200 €.Yrityksen katetuottotarve saadaan laskemalla yhteen edellä lasketut kiinteät kustannukset ja voittotavoite.
Kiinteät kustannukset
45 500 €
+ Voittotavoite
5 200 €
= Yrityksen katetuottotarve
50 700 €
Yrittäjä laskee työpäivänsä pituudeksi 7 tuntia tehokasta työaikaa ja kuukaudessa työ-päiviä arvioidaan olevan keskimäärin 21. Töitä on tarkoitus tehdä vuodessa 11 kuukautta. Vuoden normaaliksi työtuntimääräksi saadaan siten; 7 x 21 x 11 =1 617Jakamalla yrityksen vuotuinen katetuottotarve vuoden normaalilla työtuntimäärällä saadaan laskettua yhden työtunnin katetuottotarve.
Yrityksen katetuottotarve
50 700 €
= Yhden työtunnin katetarve 31,35 €
Vuoden normaali työtuntien määrä
1 617
EsimerkkiPuuseppä valmistaa asiakkaalle tilauksesta kaapin, jonka tekemiseen häneltä kuluu aikaa 5 tuntia. Kaapin katetarve saadaan kertomalla sen valmistukseen kuluva aika yhden työtunnin katetarpeella. 5 x 31,35 € = 156,75 €
EsimerkkiPuuseppä laskee kaapin materiaalikustannusten olevan 59 €.
Lopuksi tehdään hinnoittelulaskelma. Tuotteen veroton hinta saadaan laskemalla yhteen tuotteen muuttuvat yksikkökustannukset ja tuotteelle laskettu katetarve. Kun tähän vielä lisätään arvonlisävero, saadaan tuotteen arvonlisäverollinen myyntihinta.
Esimerkki
Kaapin muuttuvat yksikkökustannukset
59,00 €
+ Kaapille kohdistettu katetuottotarve
156,75 €
= Kaapin arvonlisäveroton hinta
215,75 €
+ Arvonlisävero 24 %
51,78 €
= Kaapin verollinen myyntihinta
267,53 €
HINNOITTELUKERROIN
EsimerkkiKauppias käyttää tiettyyn tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden hinnoittelussa hinnoittelukerrointa 1,5. Hinnoiteltavan tuotteen veroton ostohinta lisättynä mahdollisilla toimituskuluilla on 13 €.Tuotteen veroton myyntihinta saadaan kertomalla ostokustannus hinnoittelukertoimella1,5 x 13 € =19,50 €.Kun tähän vielä lisätään arvonlisävero 24% x 19,50 € = 4,68 € saadaan verollinen myyntihinta 19,50 € + 4,68 € = 24,18 €.
EsimerkkiErikoisliikkeessä asetetaan tiettyyn tuoteryhmään A kuuluville tuotteille 60 % suuruinen katetuottotavoite. Tämän katetuottotavoitteen perusteella voidaan laskea hinnoittelukerroin tuoteryhmän tuotteille seuraavasti:Liike ostaa mainittuun tuoteryhmään kuuluvan tuotteen 12 € hinnalla joka sisältää myös toimituskulut. Tämä ostohinta kerrotaan tuoteryhmäkohtaisella hinnoittelukertoimella, jolloin tulokseksi saadaan tuotteen veroton myyntihinta: 2,5 x 12€ = 30 €Kun tähän vielä lisätään 24 % suuruinen arvonlisävero (24 % x 30€ = 7,20 €), saadaan tulokseksi tuotteen verollinen myyntihinta: 30 € +7,20 € = 37,20 €